ראשי / SITE5000עמוד 12

SITE5000

תודה

הקנאה עתיקת היומין של נשים בזונות

הקטע הבא לקוח מתוך ספרה של האנטרופולוגית מרגרט מיד “מילדות לבגרות בגינאה החדשה”, מסופר בו על היחס לשבויית מלחמה בשבט הנחקר. שבויות היו ככול שנדרש כנראה, הצעירים היו מצטרפים לפעולות איבה נגד הכפרים הסמוכים במיוחד כדי לשבות נשים ולהנות, השובה היה סוחר בשבויה כך שבכפר נחשבה לזונה: “… קטלו בעליזות את אוייבהם ונשאו עמם אישה… אל אחד האיים הקטנים … שם נאנסה השבוייה המסכנה על ידי כל גברי הכפר…הגברים החזיקו אותה בבית הבחורים, הגבר ששבה אותה גבה תשלום מן האחרים… הגברים קישטו אותה בתכשיטים כדי להרגיז עוד יותר את הנשים…. לכל מקום שהלכו נטלו עימם את השבוייה האומללה כי חששו ... קרא עוד »

נשים על דיכוי

כשגברים כותבים על דיכוי הם בד”כ כותבים על מי שלמעלה – השלטון, הקב”ה, הגורל… כשנשים כותבות על דיכוי הן בד”כ כותבות על הגבר. השלטונות מאידך מתבקשים להשגיח על הגבר שיתנהג יפה. הכללה גסה כזו, סליחה. אתה יושב בבית קפה, המלצרית מביאה לך אספרסו ארוך. אפשר להאיר את פאן הניצול במהלך העסקי הזה, אם למשל תפנה לעלמה יפיפיה ברחוב `הי תעשי לי בבקשה אספרסו ארוך`, לא תקבל קפה כנראה, אך אם העלמה צריכה לעבוד למחייתה (או בלשון ארגוני הנשים – לקנות את עצמה) והידרדרה לעבודה בקפה, די ב 10 שקלים + טיפ כדי שתקבל קפה וחיוך. במשק קפיטליסטי לטוב ולרע כולנו זונות. ... קרא עוד »

הזכות להגנה עצמית

בעקבות ´שלוף´ מאת אסתי אהרונוביץ ואסף לוי 13.6.02 הזכות להגנה עצמית הנה אחת מזכויות היסוד הבסיסיות של אדם במדינה חופשית, ובתוך כך הזכות להחזיק בנשק. משרד הפנים פועל לאחרונה בכיוון, אולי לא מתוך הכרה בריבונות מסוימת של האזרח על עצמו, אך הכרה מתנחלת לה בתוך השינוי. במפתיע מתברר שהמטרפדת העיקרית של השינוי היא תנועת נעמ”ת, זו האחרונה רואה באזרח נושא נשק רוצח-אישתו-פוטנציאלי ועל רקע זה מוצאת לנכון לשלול א-פריורית את זכותו כנ”ל, אך טרפוד הזכות להגנה עצמית משמר את פגיעותן וחולשתן היחסית של הנשים. אקדח קטן הוא המשווה הגדול בעניינים שבין אדם לחברו, אקדח משווה בין חנווני ושודד, בין גברת ... קרא עוד »

כל הסדר הזה

הסוציולוג רנדל קולינס גורס כי התשוקה המרכזית המניעה האדם היא התשוקה לסולידאריות. הסולידאריות ע”פ קולינס מטעינה את האדם באנרגיה רגשית (אנרגיות להלן), קולינס רואה את האדם כיצור רציונאלי שקבלת ההחלטות שלו מכוונת לצבירת מקסימום אנרגיה רגשית. תחושת סולידאריות מושגת כשמתקבצים הבריות יחד, כשיש להם מצב רוח משותף וכשיש להם פוקוס משותף, למשל בהפגנה או במשחק כדורגל. קולינס עוסק בטקסי אינטראקציה (הכוונה לכל אינטראקציה חברתית מובנית או מוצרנת, כלומר לכל אינטראקציה חברתית) ובמידת הסולידאריות שהם מספקים. ככלל טקסים וסמלים מהווים כלים מרכזיים ביצירת הזדהות, מיקוד משותף של תשומת הלב ובמקרים מסוימים מצב רוח משותף. עם שוך הפסח נועדתי עם רע ותיק, ... קרא עוד »

חזית ארגוני הנשים

ארגוני הנשים נגד חיים רמון 17 ארגוני נשים הגישו עתירה לבג”ץ, נגד ההחלטה לאפשר לרמון, עברין מין מורשע, לכהן כשר. ארגוני הנשים השותפים לעתירה הודיעו כי לא יחדלו מפעילות המחאה נגד מינוי רמון עד אשר יכריעו רשויות המדינה על הדחתו מתפקידו הבכיר. 17 ארגוני נשים (יש כל כך הרבה ?) מצליחים להגיע לתמימות דעים נחרצת שכזו במקרה כל כך בעייתי, לפחות 17 נשים מ 17 ארגוני נשים, הפעילו שיקול דעת עצמאי בסוגייה והגיעו כל אחת לחוד וכולן יחד לאותה מסקנה מדהים קרא עוד »

בחירה של זאב

זאבים חיים בד”כ בלהקות, ללהקה מבנה היררכי, בד”כ היררכית זכרים והיררכית נקבות, השליטים מאששים תדיר את שלטונם באמצעות אגרסיביות כלפי הכפופים ודרישה למחוות כניעות וציות. היררכיה נקבעת ע”י עימותים, החל במאבקי כוח פסיכולוגים – שפת גוף, מחוות אגרסיביות, וכלה בקרבות המסתיימים בפציעה, גירוש מהלהקה ומוות. זכר האלפה, שליט הלהקה מראה לכולם מי הבוס, זכר האומגה בתחתית ההיררכיה, חוטף מכולם ונדרש להדגים כניעות ללא הרף. מעניין לציין שכיוון שאינו צריך להחזיק פסון, ניחן לעיתים זכר האומגה ברוח שטות יותר מהאחרים, וגורר את כולם למשחקים. ובכן האפשרויות שלך כזאב הן: 1- להילחם על מקומך בהיררכיה, להפגין כניעות כלפי הממונים ולרדות בכפופים. 2- ... קרא עוד »

שקיעה וחיי נצח

שקיעה וחיי נצח

דולפינים שוחים באוקיינוס, שעת שקיעה, דולפינים מקפצים במי הערב המנצנצים. אתה רואה תמונה כזו וחושב שלהיות דולפין זה לא רעיון כל כך רע, קשה ליישום אולי, אבל לא רע, בחיי הדולפין יש צמצום מסוים לפחות מנקודת המבט של אדם, שוחים, קופצים עושים טריקים, אוכלים דג, שוחים עוד קצת, שוב קפיצה… הצמצום הזה חשוב לי לצורך עיון בשאלת חיי הנצח שמטרידה אותי לאחרונה. למעשה מטרידה אותי יותר עובדת היותי בן תמותה, מותי ממשמש ובא מכניס לעיתים את הדברים לפרופורציות אבל גם לפאניקה. כבודהיסט לשעבר עסקתי רבות בארעיות וכל זה אך בינתיים ללא השחרור הנחשק. בחרתי אם כך לעסוק בחיי הנצח, ומהם ... קרא עוד »

דיאטת חוני המעגל

הדיאטה האחרונה התחילה כרגיל בנקיעת נפש, נקעה נפשי מכרסי, קילוגרמים ספורים בלבד מפרידים בין גופי לבין גוף שאינו חשוף לביקורת. לאחר עשרות שנים שבהן נדחה השדרוג  עד לאחר הבחינה, הדד-ליין, התקופה המנכוסית וכו` התברר לי שמחצית חיי (לפחות) עברה עלי בגרסתי הפגומה. החלטתי שלא עוד, יהיה מה שיהיה אני מתחיל בדיאטה ולא מפסיק עד שיורד 6 קילו, יהרג ובל יעבור, אני שם את המשקל בראש סדר העדיפויות, כל השאר משני, נייס טו האב, קודם כל דיאטה. עניינים אחרים כמו זחיחות הדעת, רמת ריכוז, אנרגיה, תיפקוד מלא בחיי יום יום, נדודי שינה, נהנתנות, חברתיות, מסת שריר… כל אלה זוכים מעתה לעדיפות ... קרא עוד »

ברית

א` חבר טוב שלי הולך להיות אבא, שאלתי את א` אם הוא הולך לחתוך לבן (יהיה בן) חתיכה מהזין לאחר היוולדו וא` אמר שכן, כדי שלא יצחקו עליו בגן. מעניין שכל מי ששאלתי, ושאלתי אי אילו, אמר כן, כדי שלא יצחקו עליו בגן. אני מעריך שכמעט כל הילדים בגן של הבן של א` יחתכו כדי שלא יצחקו עליהם. אני אמנם לא התקלחתי בחברותה עד לצבא אבל זמנים השתנו אני מניח, והיום יש בגנים הרבה עירום. חוץ מזה הילדים לא צוחקים עליך בגן אלא אם אתה ערל. לא צוחקים עליך כי אתה נמוך או גבוה או שמן או ממצמץ או בכלל, ... קרא עוד »

אנרכיזם בצומת

צומת סואן הוא המקום האחרון שבו תרצה להיות אנרכיסט, ראוי לכאורה שיהיה פרוטוקול מוסכם של התנהלות הכביש (כלומר חוקי תנועה) , ראוי שיהיה מי שיאכוף אותו, ובמצב עמום שאינו ברור מהפרוטוקול, כמו למשל למי יש זכות קדימה בצומת עמוס מכל הכיוונים, כדאי שיהיו רמזור או שוטר תנועה שיסירו את העמימות. כדאי אולי, אבל לא חייבים, בצומת שבקליפ , האנרכיזם דווקא עובד יפה. וגם כאן האנרכיזם עובד: ברוסיה זה לא כל כך עובד, אולי האנרכיזם תלוי תרבות: קרא עוד »

חינוך מחדש

בערוץ 8 משודרת בימים אלו התוכנית מפרץ השלווה על תאגיד WASPS ותעשיית החינוך מחדש בארה”ב. כשהורה מרגיש שבנו/ביתו מרדניים מידי, הוא מוזמן להעבירם לחינוך מחדש באחת מפנימיות התאגיד. ההורה ישלם כ 30 עד 40 אלף דולר לשנה תמורת חינוך מחדש של צאצאו, כנהוג בפנימיות האהבה הקשוחה של התאגיד הוא גם יעביר את המשמורת על הנער/ה לידי התאגיד. חינוך מחדש בתנאים אלו אינו עניין מסובך וקיימת שיטות בדוקות, אם כי סדיסטיות הנהוגות ע”י מערכות שליטה בכל העולם ליצור אדם צייתן ומשתף פעולה במינימום עלות, התאגיד מסתמך כמובן על שיטות אלו. בישראל מועבר הצאצא לבעלות הצבא בגיל 18 בערך, שם, בתהליך מזורז ... קרא עוד »

חוק הנשיפה

חוק הנשיפה מתיר של עד 240 מק`ג אלכוהול לליטר אויר, מה שמיתרגם לבקבוק וחצי בירה או כוס של חצי ליטר בערך, תלוי באדם, במשקלו, בזמן שחלף ממועד השתיה …תקן קצת מחמיר אבל טוב נו. מה שהופך את העסק לכה נאצי הוא הענישה, הענישה מחמירה, נלחמים בנגע כביכול, מי שנתפס נוהג עם ריכוז כנ”ל בדמו מואשם בנהיגה בשכרות, לא נהיגה תחת השפעת אלכוהול אלה שיכרות!, עלילת דם אנשים. הענישה על נהיגה בשכרות מחמירה, שלילה בפועל של 10 חודשים עד שנתיים, כיוון ששלילה לתקופה שמעל שנה גוררת פסילת רשיון, גוררת העברה במרבית המקרים פסילת רשיון, לא פחות, ועל כלום. הקלות הבלתי נסבלת ... קרא עוד »

Culture is NOT Your Friend

בסרט “קדוש” ששודר אמש מוצג חלק מארגז הכלים שמפעילה תרבות, במקרה זה החברה החרדית, על חבריה כדי לשרוד. למה תרבות שאינה יצור מודע “רוצה לשרוד” ? התשובה כנראה אבולוציונית, תרבויות שלא השתמשו בארגז כלים אגרסיבי לא שרדו מול תרבויות אגרסיביות. תרבות לא “רוצה”, אבל נשתמש במילה “רצון” לצורך האנשה, תרבות שרוצה לשרוד מפעילה כלים שונים על חבריה במטרה לשמר את הישרדותה, דוגמה קיצונית היא למשל מוות על קידוש השם כדי למנוע התבוללות, מות מרטירים אצל הנוצרים, או שאהידים אצל המוסלמים, במקרה האחרון לא בדיוק כדי למנוע התבוללות אלה כדי להחריב תרבות זרה. רצח על כבוד המשפחה או לשבת שבעה על ... קרא עוד »

גורו ראם דאס

כאן: גורו ראם-דאס, לפני הרבה שנים, בעודו בתפקידו הקודם כדוקטור לפסיכולוגיה באוניברסיטת האוורד מדבר על כך שבחברה המוכרת לנו התפתחה כתוצאה ממחסור אתיקה המבוססת על קונפליקט, ניגוד אינטרסים ותחרות. מכאן בידול מתמיד מהאחר באופנים שונים, סמלי סטטוס, קיטלוגים, הזדהויות … המחסור כבר מזמן אינו כה רלוונטי, אך קשה לדמיין חלופה עובדת לחברה כפי שאנו מכירים אותה. אם מסה קריטית של אנשים יבינו פתאום שאפשר להפסיק להתחרות או לריב אחד עם השני, תוכל לעלות חברה חדשה, אבל מה יגרום לכל כך הרבה אנשים לראות את האור ? ראם דאס מציע את ה LSD, עד למועד הראיון הוא כבר הספיק לקחת LSD ... קרא עוד »

בגלגול הבא אני הולך לבקוע מביצה

אני אבקע מביצה שאמא הטילה מבעוד מועד על החוף ביחד עם עוד כמה מאות ביצים, זה יקרה בערך שבועיים אחרי שהיא כבר הסתלקה משם, כך שאמא בכלל לא תהיה באוצר המילים שלי, לאמא מצידה אין מושג למה כל שנה היא עולה לחוף ומטילה ביצים כך שכולם בסדר עם זה. אני אחפור את דרכי החוצה מהתלולית קצת מטושטש עדיין מהסוטול של הביצה, וארוץ או אזחל או איך שאומרים, מהר מהר עד הים ואז דוך למטה לקרקעית לפני שיבוא דג ויאכל אותי. סיכוי טוב שהמהלך לא יצליח, שתבוא ציפור או יבוא דג ויתפסו אותי, וגם אם יצליח הסיכוי שלי להגיע לבגרות עם ... קרא עוד »

הולדת המוסר, סיפור קצר על מאבק מטאפיזי יומיומי והולדתו של עקרון מוסרי

טיילתי עם הכלב יום אחד, זה היה בדיוק כשיצא חוק המחייב איסוף גללי כלבים. המחשבה שבכול רגע עשוי לפלוש פקח לשדה הראיה שלי ולקפוח עלי משרירות השלטון הייתה קשה, “פגיעה בפרטיות” רטנתי, “וחוץ מזה עכשיו אני צריך להסתכל על עלמות החן של תל-אביב מסתובבות עם שקיות ניילון ריחניות בידיים, רגע, אם פיטרו את הקקנוענים ואנחנו עושים את העבודה, אז למה אין הנחה בארנונה” וכו` טרוניות ביעבעו להן במרירותי כי רבה. בא פקח. לא התייחסתי, חשבתי שהוא עושה דוחות חנייה, אבל איך שהוא קלט את כץ (דוג דה-בורדו בן שנה וחצי עוד מעט) מתיישר הוא זנח את עיסוקיו וחיכה לראות מה ... קרא עוד »

אלוהים חי ומרגיש טוב בארץ-לעולם-לא

הרשלה מאוסטרופולי המיתולוגי הדליק את כל הגפרורים בקופסא כדי לוודא שהם עובדים, לכאורה חוסר יכולת להקיש באינדוקציה, או חוסר יכולת להאמין, אינדוקציה מחייבת אמונה, מהלך אמוני ממה שהיה אל מה שיהיה. כשפלוני אינו מסוגל להאמין בעולם, ההערכה הסבירה שאם שני גפרורים נדלקים גם השאר ידלקו אינה יכולה להתרחש. הרשלה כמובן רצה רק להצחיק, כשחולה OCD חוזר ובודק אם הדלת נעולה הוא רציני לגמרי, כשפלוני לא פותח פה לשטן, הוא ממש חושש מסיכול ממוקד. אכן אינדוקציה כזו אינה נכונה, ברטראנד ראסל נתן כדוגמא את התרנגולת, כול יום היא באה לאיכר ומקבלת גרעינים, יום אחד היא באה לאיכר בהנחה סבירה שתקבל גרעינים, ... קרא עוד »

למעלה